4M - en förutsättning för framgångsrika förändringsprocesser?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Vårt syfte med uppsatsen är att utreda vilka faktorer som är av vikt för en framgångsrik förändringsprocess samt vilken påverkan ledarskap har på faktorerna. Vi genomförde en kvalitativ undersökning där vi intervjuade tio personer som är yrkesverksamma på två hotell i Sverige. Vi intervjuade respondenterna om den förändringsprocess som ett hotellkedjebyte innebär, och om den ledarstil hotellens general managers anser sig ha och ha haft under bytet. Våra sekundära källor utgörs av teorier inom framför allt service management, change management samt ledarskap/management. Vi har använt en blandning av induktivt och deduktivt arbetssätt. Modellen 4M består av faktorerna medvetenhet, mål och vision, motivera och möjliggöra, vilka vi anser förutsätter en framgångsrik förändringsprocess. Faktorerna påverkas av ledarskapet, vilket har stor betydelse för utgången av förändringsprocesserna. Det krävs en medvetenhet i organisationen om behovet av att förändras och även en medveten från chefers sida om sin roll som förebilder. Mål och vision med förändringen bör vara tydliga och kommuniceras till medarbetarna för att skapa mening i det dagliga arbetet och ge en plan för framtiden. Mål och vision påverkas av ledarskapet. Motivation kan uppnås genom relationsfärdigheter, god kommunikation och handlingsfrihet. Stödjande system och strukturer, som exempelvis informationssystem, möjliggör frändringsprocessen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)