Relationsmarknadsföringens betydelse för digitala nischbanker

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur digitala nischbanker i Sverige använder relationsmarknadsföring.  Metod: Studien är genomförd med hjälp av en kvalitativ multipel fallstudie med en deduktiv ansats. Empirin är insamlad genom semistrukturerade intervjuer utförda via Zoom hos fyra svenska digitala nischbanker. Intervjuerna har sedan transkriberats för att möjliggöra en tematisk analys.  Resultat och slutsats: De digitala nischbankerna satsar i helhet på att skapa en plattform som är användarvänlig och tillförlitlig för de befintliga kunderna vilket är deras främsta målgrupp med relationsmarknadsföringen. En digital plattform som främjar användarupplevelsen samt efterlevnad av lagkrav möjliggör skapandet förtroende. Genom att uppdatera och ständigt modernisera gränssnittet samt erbjuda nya tjänster hålls kunderna engagerade vilket över tid leder till lojalitet och gör dem immuna mot konkurrenter.  Examensarbetets bidrag: Studien bidrar till en ökad förståelse gällande hur digitala nischbanker använder relationsmarknadsföring för att skapa förtroende och lojalitet.  Förslag till fortsatt forskning: En kvantitativ studie med kundperspektivet för att få en annan synvinkel på vad som är viktigt för bankernas relationsskapande. Även en kvalitativ studie likt denna fast med större urval för att få en ökad generaliserbarhet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)