"Hur mycket matematik du ser handlar bara om hur medveten du är" : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av undervisning i matematik i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att utifrån en fenomenologisk ansats utforska hur förskollärarna uppfattar matematikundervisning i förskolan. För att undersöka detta använde vi oss av en kvalitativ forskningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer. Studien berörde nedanstående frågeställningar: Vilka upplevelser har förskollärare i matematik? Hur arbetar förskollärarna med matematik i förskolan? Hur upplever förskollärarna sitt arbete för att uppnå läroplanens mål i förskolan? Resultatet i studien visade på att den didaktiska kompetensen och kunskapen i barnens matematiska utveckling har stor betydelse för hur förskollärare väljer att arbeta och medvetandegöra matematiken för att få barnen att utvecklas mot de matematiska läroplansmålen. Det sker hela tiden ett medvetet arbetssätt i att benämna och uppmärksamma matematiken i verksamhetens dagliga arbete, men även i andra situationer som planerade aktiviteter, i leken och skapande. Förskollärarna i studien visar tydligt på hur det går att påverka barns känslomässiga förhållningssätt till matematiskt lärande. Inte minst därför bör lärarnas arbete för att ständigt försöka skapa intresse betraktas som något oerhört betydelsefullt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)