Du ser mig, du hör mig, men beaktas mina åsikter? : En studie om barns delaktighet i utredningar som rör vårdnad, boende och umgänge
Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka om och hur utredningstexter som rör vårdnad, boende och umgänge förverkligar barns delaktighet. Vi har använt oss av kvalitativ metod och studiens empiri består av 12 utredningstexter som rör vårdnads-, boende- och umgängesutredningar. Materialet har analyserats med tematisk analys och diskuterats mot bakgrund av teorier om barns rätt att bli hörda enligt artikel 12 i barnkonventionen samt barns delaktighet i rättsprocesser som rör vårdnad, boende och umgänge. Av resultatet har framkommit att barn görs delaktiga i viss mån. Deras åsikter synliggörs och deras inställning efterfrågas men i utredningstextens bedömning beskrivs sällan barnets åsikt. Av resultaten framkommer även att utredningen ofta inte beskriver förberedandet av barnet inför hörandet eller överlämnandet av information till barnet rörande deras rättigheter.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)