Hur går det till när barn lär sig färger? : En studie om hur barn lär sig kopplingen mellan färger och färgtermer

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Allmän språkvetenskap

Sammanfattning: Forskare, föräldrar och förskolepersonal har sedan länge lagt märke till att inlärningen av färger och deras beteckningar skiljer sig från inlärningen av andra adjektiv och från substantiv. En undersökning har genomförts med syftet att komma närmare svaret på frågan: hur går det till när barn lär sig kopplingen mellan färg och färgterm? Ett trettiotal barn i åldern två till fyra år har deltagit i ett test med tre delmoment. Analysen har utgått från tre frågeställningar: Hur ter sig kopplingen mellan färg och färgterm i olika åldrar? Finns det någon skillnad mellan enspråkiga och tvåspråkiga barn? Följer barns inlärningsmönster den av Berlin och Kay (1969) föreslagna implikationsordningen? Undersökningsresultaten visar att redan barn som är två år kan göra en korrekt koppling mellan färg och färgterm. Den intensivaste utvecklingsfasen verkar dock vara i tre till fyraårsåldern och inlärningsprocessen av de olika färgerna verkar följa en något svagare variant av den av Berlin och Kay föreslagna implikationsordningen. Det går i denna undersökning inte att påvisa någon skillnad mellan de enspråkiga och tvåspråkiga barnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)