Idrottslärarstudenters upplevelser av dans

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Ulrika Schmidt; [2019]

Nyckelord: Dans; idrott och hälsa; studenter; enkätundersökning;

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka idrottslärarstudenters erfarenheter av dans. Studien undersöker även vilka upplevelser idrottslärarstudenterna har av dans och vilken syn de har på dansens roll i idrott och hälsa. Detta för att få en enklare insyn på idrottslärarstudenters utmaningar i dans utifrån de tre frågeställningarna som ligger grund för studien. Metoden som används under studien är en enkätundersökning med flertalet frågor som besvaras av totalt 120 st studenter från Malmö universitet, Göteborgs universitet och Umeå Universitet. Resultatet från undersökningen analyserades sedan ur ett pragmatiskt perspektiv med John Deweys begrepp estetisk erfarenhet och vanor. Resultatet av undersökningen visade att alla som hade deltagit i undersökningen hade en idrottslig bakgrund men att så gott som alla inte hade någon erfarenhet av dans utanför utbildningen. Studenterna hade en positiv syn på dans då de tyckte att dans kan vara roligt och de flesta tyckte att de fått tillräckligt med utbildning i dans men trots det så var det endast häften av studenterna som tyckte att dans har en viktig roll i skolverksamheten. Slutsatsen av undersökningen är att idrottslärarstudenter har ytterst lite praktisk erfarenhet av dans när de kommer till lärarutbildningen och att synen på hur viktig dansen är i skolverksamheten och i idrott och hälsa skiljer sig åt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)