Centraliseringsgradens påverkan på dynamiska förmågor

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med den här studien är att bidra till befintlig forskning om dynamiska förmågor genom att undersöka om det finns några påtagliga skillnader mellan dynamiska förmågor i två managementkonsultbolag med olika grader av centralisering. Metod: Studien genomfördes genom en kvalitativ flerfallsstudie på Implement Consulting Group AB och Kvadrat AB. Den primära metoden för datainsamling var semistandardiserade intervjuer och dataanalys skedde genom metoderna konstant jämförelse och mönsterjämförelse. Teoretiskt perspektiv: Studien har utgått från teorin om dynamiska förmågor (Teece et al., 1997; Winter, 2003) som har sin grund i den resursbaserade teorin. Vårt teoretiska ramverk bygger på befintlig forskning inom managementkonsultbranschen och två av de viktigaste dynamiska förmågorna; förmågan att lära och förmågan att hantera relationer (Paez, 2016; Werr & Stjernberg, 2003; Pemer & Skjölsvik, 2013). Empiri: Studiens två fallföretag, Implement Consulting Group AB och Kvadrat AB är två managementkonsultbolag vilka arbetar på ett liknande sätt men är organiserade i två olika organisationsstrukturer med olika grad av centralisering. Resultat: Företagens centraliseringsgrad påverkar företagens dynamiska förmågor och kan på olika sätt skapa förutsättningar för konkurrensfördelar i branschen. Högre centraliseringsgrad påverkar förmågan att lära. Decentralisering underlättar konsultens förmåga att flexibelt anpassa sin kundrelation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)