Skolors likabehandlingsplaner i förhållande till lagstiftning och aktuella myndigheters regler : - en kvantitativ studie om Västra Mälardalens grundskolors likabehandlingsplaner, i deras arbete mot diskriminering, kränknade behandling och trakasserier

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Diskriminering, kränkande behandling och trakasserier är något som förekommer frekvent i våra skolor idag. Likabehandlingsplanen ska finns där som ett stöd för skolans personal i arbetet med dessa situationer, och det är därför angeläget att granska hur väl planerna är uppbyggda. Studiens syfte är att granska och jämföra några av Västra Mälardalens grundskolors likabehandlingsplaner för att upptäcka och uppmärksamma eventuella brister. Studien använder sig av likertskalan (Denscombe, 2018), tabeller i Microsoft Word och ett stapeldiagram i Excel för att samla och bearbeta empirin. Studien visar att likabehandlingsplanerna mestadels förhåller sig till lagstiftning och aktuella myndigheters regler, men det finns även återkommande brister. Dessa brister bör ses över för att likabehandlingsplanerna ska fylla någon funktion för den aktuella skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)