Staden som klassrum

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Anders Petersson; [2012]

Nyckelord: IKT; digitalism; läromedel; utomhuspedagogik; hist;

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka och peka på hur historieundervisning lättare kanbedrivas utomhus i stadsmiljö på historiska platser med digitala hjälpmedel, samt att peka påfördelar och nackdelar med utomhuspedagogik. Huvudfrågorna som styr uppsatsen är; Vilkadigitala möjligheter finns för att bedriva mer historieundervisning utomhus? Vilka fördelaroch nackdelar finns det med att lämna klassrummet ur ett utomhus- och historiepedagogisktperspektiv? Undersökningen har genomförts med kvalitativa intervjuer med pedagoger frånflera olika områden; muséer med stadsvandringar, läromedelsförlag och Göteborgs Stad.Resultatet blev att det nu 011 finns en mängd digitala möjligheter att bedriva merhistorieundervisning utomhus. Tekniken tar hela tiden fortlöpande steg framåt. Elever haroftast redan tillgång till tekniken och de använder sig av den frekvent. Vi kommer få sealltmer av möjligheter som det digitala erbjuder, speciellt från läromedelsförlagen. Det finnsmånga goda skäl till att ta undervisning ut från klassrummet med stöd i läroplanen,ämnesplaner för historia, bland utomhuspedagoger och i sociokulturella tankegångar. Deintervjuade pedagogerna gav många anledningar till att flytta ut ur klassrummen. Det handlarom att vara på plats och att lära av verkligheten och se spåren av det förflutna. Det är en storpedagogisk vinst. Nackdelarna med att vistas utomhus handlar om väderberoende,koncentration och rädsla för att eleverna ska tappa fokus. Uppsatsen handlar om Göteborgmen är i min mening generaliserbar på fler större städer. Det går att uttala sig allomfattandeom fördelarna med att undervisa på det här viset. Dessutom behöver det inte bara gällahistoria även om det visade sig extra fördelaktigt. Ämnen som samhällskunskap vore ocksålämpligt att bedriva mer på plats. För min egen del så har jag fått upp ögonen för det här sättetatt undervisa och det är min förhoppning att den som läst uppsatsen också blir inspirerad attbedriva mer undervisning utomhus, gärna med digitala hjälpmedel.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)