Utomhuspedagoikens framfart i skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Författare: Jennie Johnsson; Elin Skörde; [2007]

Nyckelord: Utomhuspedagogik; Friluftsliv;

Sammanfattning: Syftet med vårt arbete är att få en större inblick i vad utomhuspedagogik innebär. Vi ville ta reda på fördelar och nackdelar med metoden och hoppas därmed att vi som framtida pedagoger kan utveckla och förbättra arbetet med utomhuspedagogik. Vi har undersökt hur utomhuspedagogik används i skolorna och hur pedagogerna ser på användandet av metoden. Vår studie har genomförts vid tre skolor i sydvästra Sverige. På varje skola har vi intervjuat tre pedagoger som arbetar med de yngre åldrarna. Efter samtal med ansvarig på en utomhuspedagogisk verksamhet har vi fått en bra grund inom ämnet. Vi har även läst in oss på relevant litteratur och använt oss av högskolor och universitet i landet som arbetar mycket med utomhuspedagogik. Som en del i vårt arbete ville vi klargöra begreppen utomhuspedagogik och friluftsliv. Vi har valt att inte lägga någon större vikt på friluftsliv eftersom vi ville fokusera på utomhuspedagogiken. Det som framkommit i våra intervjuer med pedagogerna är att de ser positivt på metoden, de tycker att utomhuspedagogiken främjar inlärning och ger en större lust att lära. De flesta pedagogerna menar att metoden ger ett sammanhang och är bra att använda sig av för att stärka och tydliggöra undervisningen inomhus. De största hinderna verkar ligga i att eleverna är dåligt utrustade för uteverksamhet, att det är besvärligt att planera utomhusundervisning då det inte finns tid till detta samt att skolans läge avgör möjligheten att använda sig av uterummet. Det har framkommit att ett stort ansvar ligger hos lärarutbildningen. Om utomhuspedagogik ska växa måste alla blivande pedagoger undervisas i hur man kan använda sig av metoden i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)