Intervjustudie om gymnasielärares upplevelser av sin yrkesidentitet
Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie var att nå ökad förståelse för gymnasielärares upplevelser kring sin yrkesidentitet. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sju gymnasielärare i sydöstra Sverige. Data analyserades genom kvalitativ innehållsanalys. De fyra teman som identifierades var: 1) Definition av yrkesidentitet 2) Utmaningar med läraryrket 3) Yrkesidentitetens utveckling och 4) Omgivningens påverkan. Studiens resultat visar att lärares yrkesidentitet upplevs som speciell, eftersom en stor del av den personliga identiteten uttrycks genom yrket. Detta upplevs av lärarna både som ett privilegium med yrket men även som en utmaning. Balansgång mellan det privata och det professionella bidrar till yrkets dynamik och den ständiga förändringen i upplevelsen av yrkesidentitet.Resultatet diskuteras i förhållande till tidigare forskning. Slutsatsen är att lärares yrkesidentitet är speciellt att studera och kan betraktas ur ett flertal olika aspekter.De olika aspekter kan exempelvis gälla sociala omgivningens påverkan på yrkesidentitet eller yrkesidentitetens utveckling. Yrket kräver att läraren arbetar genom sig själv och sin egna personlighet, samtidigt som detta försvåras av regler och riktlinjer som samhället och skolledning styr. Utöver detta poängterade respondenterna betydelsen med att reflektera över egen yrkesidentitet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)