Motivation att bestämma : En studie om lärares sätt att skapa delaktighet och autonomi i undervisningen - en intervjustudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Allt fler elever väljer att inte delta i idrottsundervisningen på grund av olika anledningar. En av anledningarna är upplevelsen av låg grad av motivation. Om elever får en känsla av autonomi, det vill säga valfrihet och självbestämmande finns en större chans till att uppleva inre motivation, menar självbestämmande teorins skapare Edward L. Deci och Richard M. Ryan (2000a). Därför blir lärarnas sätt att arbeta en viktig faktor för att elever ska bli motiverade och ett arbetssätt kan vara att använda sig av ett autonomistödjande förhållningssätt (Jonsson, 2019) i sin undervisning. Syftet med studien har därför varit att undersöka lärares upplevelser av hur elevinflytande används i idrott- och hälsa undervisningen och hur lärare kan arbeta för att elever ska få en känsla av delaktighet och inflytande. I det autonomistödjande förhållningssättet finns sex instruktionsbeteenden som kan vara till hjälp i idrottslärarnas sätt att motivera sina elever. I studien användes en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer där sju idrottslärare i grundskolan intervjuades. Resultatet visar att lärarna i denna studie upplever elevinflytande som ett av de svåraste uppdragen i skolan samtidigt som de vet att elevinflytande påverkar elevernas motivation. Som grund till det autonomistödjande förhållningssättet används de sex instruktionsbeteendena till stor del av lärarna samtidigt som det finns delar att jobba vidare med.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)