Energieffektivisering av SJ:s eldrivna tåg

Detta är en Master-uppsats från KTH/Industriell ekologi

Författare: Anna Forsberg; [2004]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Järnvägsindustrin har under många år varit ett verksamhetsområde där utvecklingen mer ellermindre stått still. I dag har progressen dock åter börjat röra på sig. Tågoperatörer runt om ivärlden satsar på snabbare fordon i syfte att vinna marknadsandelar från såväl flyg- somvägtransporter. I kampen om kunden vill man dock fortfarande inom järnvägsbranschenbibehålla den miljövänliga position, i förhållande till andra färdmedel, som tågtransport i allatider haft. Tillsammans med utvecklingen av nyare snabbare fordon finns det därför, i dagsläget, ett stort intresse för energieffektivisering/resursbesparing. SJ AB har under många år bedrivit projekt för att minska tågens förbrukning av elektricitet.Då företaget, under gången tid, varit föremål för åtskilliga omorganisationer hareffektiviseringsarbetet inte alltid kunnat bedrivas så resultatrikt som ambitionen eftersträvat.Avsikten med detta examensarbete är att sammanställa genomförda samt påtänkta aktiviteter inom området för SJs energieffektivisering. Vad har gjorts, vad kan man göra?Arbetet ska resultera i en matris med uppgifter om såväl investeringskostnad och besparingspotential, som åtgärdens amorteringstid. Projektet begränsar sig till att behandlaSJs kostnader och besparingsmöjligheter när det gäller energiförbrukningen förknippad medel-genererad tågdrift, samt stationär fordonsuppvärmning. Undersökningen har bedrivits, delsgenom djupdykningar i SJs gamla projektpärmar men även genom informations- ochfaktainsamlingar på internet, intervjuer samt litteraturstudier. Många intressanta aktiviteter/åtgärder har på detta sätt uppdagats, bland annat det faktum att det finns stora besparingspotentialer inom området för regionaltrafik. Regionaltrafik kännetecknas av relativt täta stopp. Denna faktor, tillsammans med de stigande framdrivningshastigheter som utvecklingen för med sig, resulterar i stora sparmöjligheterinom området för, bland annat, Eco-drivning (energisnål körning). Undersökningar, somgjorts på KTH, har visat att körning mellan två stationer på kortast möjliga tid, är ekvivalentmed hög energiförbrukning. Analyser visar även att ett bränslesnålare körsätt kan bedrivas tillvinsten av stora mängder energi med endast minimala förluster i tid. För åstadkommandet avhög kvalité inom området Eco-drivning finns det verktyg som kan tillämpas i syfte att underlätta utövandet. I förhållande till de besparingar som kan uppnås har det visat sig attinvesteringen i redskap för energisnål körning är förhållandevis liten.Eco-driving visar på stor behållning inom såväl regionaltrafik som fjärrverksamhet. SJ AB har under början av 2000-talet gjort stora satsningar inom området för regionaltrafik.Dessa satsningar syftar främst till införskaffandet av nya, moderna fordon med avseende att öka attraktiviteten samt sänka energiförbrukningen etc. De vagnar som representeras av dettanyförvärv är bland annat Regina- samt Öresundstågen, vilka har bidragit till enenergibesparing ekvivalent med 30 %, jämfört med äldre motsvarigheter. Orsaken till denna besparing ligger bland annat i energieffektiviseringsåtgärder representerade av bättreaerodynamisk utformning, minskad tågvikt per plats, ökat utrymmesutnyttjande samttillgången till återmatande bromssystem. Sistnämnda åtgärd är, inom regionaltrafiken, enbesparingsmetod med ansenliga outnyttjade potentialer där möjligheterna för utökade vinster visat sig vara stora. Ytterligare åtgärder som uppvisat betydande besparingar/år är användandet av automatisk apparatur vid omkopplandet från driftläge till bangårdsläge, dvs. när tågen parkeras ochstationär tågvärme ansluts. Inom detta område finns det en utrustning under benämningen ”Programmable Logistic Control” (PLC) där tekniska utredningar demonstrerat såväl högdriftsäkerhet som ett väl fungerande beteende i personvagnsmiljö. Investering i PLC utrustning beräknas även medföra kort återbetalningstid. SJ AB planerar att under år 2004 implementera en nystart av det energieffektiviseringsarbete som så många gånger runnit ut i sanden. En sammanställning av kunskap och fakta, interntsåväl som externt, är första steget i ett sådant genomförande. Detta ligger till grund förutförandet av det examensarbete som presenteras här.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)