Elevers och lärares upplevelser av skolämnet idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: John Eriksson; Fredrik Carlsson; [2020]

Nyckelord: Kunskapsöversikt;

Sammanfattning: Syftet med kunskapsöversikten är att sammanställa hur elever och lärare i högstadie- ochgymnasieskolor uttrycker att de upplever undervisningen i skolämnet idrott och hälsa irelation till lärande, bedömning och betygsättning. Frågeställningarna som vi har valt attutgå från är följande:Hur uttrycker elever och lärare att de upplever undervisningen i idrott och hälsa?Hur uttrycker elever och lärare att de upplever lärande i idrott och hälsa?Hur uttrycker elever och lärare att de upplever bedömning och betygsättning i idrott och hälsa?Resultatet av kunskapsöversikten är sammanställt av kvalitativa studier som baseras pånationell forskning och ger därför ett inifrånperspektiv från högstadie- och gymnasieskolori Sverige. För att sammanställa ett resultat till kunskapsöversikten har informationssökninganvänts som metod. Forskningen som har använts i kunskapsöversikten är från år 2011 ochframåt och kan därför ge en aktuell bild av elevers och lärares upplevelser.Kunskapsöversiktens resultat pekar på att elever har svårigheter att förstå ämnets syfte ochinnehåll. Resultatet visar även att lärare har svårt att kommunicera ämnets syfte till eleverna.Av resultatet framgår även att elever upplever att lärandet genom ämnets undervisning intefår tillräckligt med utrymme. Slutligen framkommer det av resultatet att elever uppleverbedömningen och betygsättningen som orättvis.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)