"Forty is the new twenty" : En analys av representationen av kvinnor i TV-serien Cougar Town

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

Sammanfattning: Populärkulturella fenomen når ut till ett stort antal människor och representationen av olikasaker blir således viktig eftersom det kan avspegla hur människor uppfattarolika ting. Syftet med min uppsats är att undersöka representationen av de trekvinnliga karaktärerna, Jules, Ellie och Laurie, i tv-serien Cougar Town. De teoretiska begreppsom står till grund för min analys är bland annat, representation somdefinieras i boken Genus, medier ochmasskultur skriven av Linda Fagerström och Maria Nilson och som AnjaHirdman också behandlar i sin avhandling Tilltalandebilder. Vidare har jag använt mig av begreppet postfeminism som både Karen Boyle (Massmedia and Society, 2005)och Karen Ross (Gendered Media, 2010) skriver om i sina böcker. För att undersökarepresentationen av de olika kvinnliga karaktärerna i tv-serien använder jagmig av Keith Selby och Ron Cowderys bok Howto study television. I deras bok finns olika steg att gå igenom för attkritiskt granska television, jag har vidare valt att fokusera på den narrativaoch konstruktionsanalysen med fokus på mise-enscène och den icke verbala kommunikationen samt klädkoderna. För att kunnainrikta mig på den narrativa analysen har jag även använt mig av annanlitteratur som jag tillämpat på min metod- och analysdel. Genom att kritisktgranska tv- serien Cougar Town tydliggörsvissa stereotypiska drag som återkommer under de två analyserade avsnitten (The Pilot) och (Feel a whole lot better). Jules och hennes två vänner kan vidförsta anblicken ses som exempel på postfeministiska karaktärer som är självsäkra och karriärsinriktade. Dock efter att ha studerat olika sekvenser på ett merdjupgående sätt framkommer många så kallade ”typiska kvinnliga drag” som populärkulturella fenomen ofta tenderar att visa. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)