Mobbning, en jämförelse mellan två skolor med olika etniska bakgrunder : hur eleverna uppfattar det

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Interaktiva medier och lärande (IML)

Författare: Roger Johansson; [2010]

Nyckelord: Mobbning; elever; skolor; etnisk; kulturer;

Sammanfattning: Syftet med min studie är att undersöka om det finns skillnader hur elever i skolor med olika etniska sammansättningar ser på skolmobbning samt hur dessa elever uppfattar hur skolmobbningen hanteras av de vuxna på skolan. Den ena skolan har störst andel elever med svensk bakgrund och den andra har flest elever med invandrarbakgrund och många olika etniciteter. Undersökningen är utförd genom en enkätundersökning med slutna och öppna frågor. Resultatet visar att det finns en skillnad mellan de olika skolorna. I den skolan som har få etniciteter är mobbningen mer av psykologisk karaktär medan det på den andra skolan förekommer mer fysik mobbning. Den ”svenska” skolan tror att olika etniciteter kan vara en grund för mobbning. Den andra skolan med många etniciteter har fler elever som är eller har varit mobbade. Det visar sig vara en skillnad på vilka som upptäcker mobbning. I den skolan med stor etnicitet är det kompisarna som oftast stoppar mobbningen och i den andra är det lärare. Slutligen anser båda skolorna att lärarna borde börja se och höra för att märka mobbningen som för eleverna är uppenbar.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)