Att möta och vårda patienter från främmande länder : Sjuksköterskornas upplevelser

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap

Sammanfattning: Sverige är ett mångkulturellt samhälle med en ständig invandring. I arbetet som sjuksköterska kommer hon/han att möta människor från andra kulturer och med annat modersmål. Vårdmötet i en sådan situation är en utmaning för sjuksköterskan som de kan uppleva antingen positiv eller negativ. Syftet med detta arbete är att ta reda på hur sjuksköterskor upplever vårdandet av patienter från främmande länder. Tio vetenskapliga artiklar analyserade med hjälp av kvalitativ modell. Analysen resulterade i fyra olika huvudteman med subteman: att inte kunna förstå varandra på grund av kommunikationsproblem, kulturhinder i vårdmötet, brister och okunskap i kulturkompetens och olika attityder hos sjuksköterskorna. Språk och kommunikation i betydelsen att förstå varandra i mötet med patienterna var det största hindret. Hade sjuksköterskorna inte språkkunskaper som påverkade deras förmåga att förstå patienterna kunde det leda till både missförstånd och missuppfattningar. Sjuksköterskorna använde sig av olika strategier för att kunna lösa problemen. I vårdmötet kunde det även uppstå olika kulturhinder och sjuksköterskorna upplevde att orsaken till detta var bl.a. patienternas religion, genus, matregler och smärtupplevelser. Det framkom också att sjuksköterskorna upplevde att de själva hade kunskapsbrister om olika kulturer som ledde till att de kände sig osäkra i mötet med patienterna. Det visade sig också att det fanns olika attityder hos sjuksköterskorna när det gällde inställningen till att skaffa sig kulturkompetens. De hade också önskemål om mer utbildning för att kunna möta och vårda patienter från ett främmande land för att kunna ge en holistisk vård.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)