Förstärkningssamarbete på lågtrafikerade grusvägar: en
jämförande studie av förstärkningsarbete med ekonomisk
fördel

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå/Samhällsbyggnad

Sammanfattning: En betydande del av Sveriges grusvägar är idag i ett väldigt dåligt skick.
Ifall Vägverket ska lyda de transportpolitiska mål som regeringen satt så
ska det bland annat investeras i vägar som är viktiga för näringslivet. För
skogsnäringen handlar det ofta om tunga transporter på mindre grusvägar.
Syftet med detta arbete är att utifrån ett ekonomiskt och bärighetshöjande
perspektiv dokumentera ett samarbetsprojekt mellan SCA och Vägverket. I
studien ingår även att beskriva hur den alternativa förstärkningsmetod som
SCA använder sig av fungerar.

Väg 528 och 529 mellan Naggen och Finnsta via Kälen i Ånge kommun är en
mycket viktig väg, främst för skogsnäringen. Det är långt mellan de
nordliga och sydliga vägarna i området och vägen har ett stort
upptagningsområde för skogsråvara. Bärighetsbristerna i vägen gör att det
idag är svårt att ta fram virke från skogen, då främst under våren. Denna
grusbelagda väg klassas som en BK 1 väg, men på grund av de stora
bärighetsbristerna måste vägen klassas ned vid tjällossningen under våren.
För att kunna säkra virkestransporter under hela året och därmed höja vägen
från BK 2 till BK 1 året om behövs omfattande förstärkningsarbete. Via en
intervju med Ingemar Sundin som är vägansvarig för SCA, försäkrar han att
deras metod, med normalt grusvägsunderhåll kommer vägen att förstärkas till
BK1 året om och då uppnår en livslängd på 20 år.

Det som skiljer detta förstärkningsprojekt ifrån Vägverkets normala fall är
främst bygghandlingen, den så kallade aktiva designen och ekonomin.
Bygghandlingen utförs av SCA på deras eget vis. Med den aktiva designen
menas det att projekteringen fortsätter under hela byggtiden och
bygghandlingen ändras eftersom bygget fortskrider. Ekonomin i projektet är
speciell. På grund av att SCA har intresse i denna väg så känner de att det
är värt att satsa lite resurser på vägen. Till exempel så bekostar de
bygghandlingen samt ledningen av arbetet själva. De lägger inte på några
påslag för vinst eller för att täcka vissa administrativa kostnader på
varken material eller maskiner. Vägverket ger ersättning för upparbetat
material och SCA får sin ersättning löpande efter en öppen redovisning av
kostnaderna.

En jämförande uträkning visar att skillnaden mellan detta samarbete och en
vanlig entreprenad blir en insparad kostnad på 9,7 miljoner kronor. Det
motsvarar cirka 2,1 mil förstärkt väg med samarbetsmetoden som användes
mellan SCA och Vägverket. Den insparade kostnaden är framräknad med
grunderna att effektiviteten i arbetet är detsamma på alternativet samt att
påslaget för den fiktiva entreprenören ligger på cirka 12%.

Att använda sig av intressenter med intresse i vägen för att hålla ner
kostnaderna är en mycket smart idé. Intressenten har självklart
vinstintresse, men till skillnad från övriga entreprenören så har de inte
intresse till att få vinsten i själva byggskedet.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)