Betydelsen av ledarskap och kreativitet i en organisation

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen var att undersöka hur ledare i organisationen arbetar för att främja kreativitet, samt att undersöka vilken betydelse kreativitet har i ett företag där huvuduppgiften inte är att producera kreativa lösningar eller tjänster. Deltagarna i undersökningen var sex chefer inom ett större svenskt försäkringsbolag. Data inhämtades genom intervjuer och som komplement användes frågeformuläret GEFA för att undersöka det kreativa arbetsklimatet. Analysmetoden som användes var inspirerad av Grundad teori. Slutsatser som kunde dras av studien var att företaget inte arbetade med någon medveten strategi för att främja kreativitet i organisationen, men att en stor del av deras ledarskapsbeteende stödjer kreativitet. Två ledarstilar kunde identifieras och med vissa likheter och skillnader i att arbeta med kreativitet. Klimatet i organisationen visade sig i stort stödja kreativitet, men den högsta ledningen kunde uppfattas som hämmande för utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)