Miljömärkningar och medvetenhet : En studie om unga vuxnas medvetenhet kring miljömärkningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Dagens samhälle är präglat av materialism och dagens konsumtionsmönster är ohållbara ur miljömässig synpunkt. Konsumtionen skapar därmed miljöproblem och ett viktigt styrmedel för att göra den mer hållbar är miljömärkning. Miljömärkta produkter produceras på ett miljöansvarigt sätt utan kemiska bekämpningsmedel och gödsel som är skadliga för både människa och miljö. Syftet med denna studie var att undersöka den nuvarande medvetenheten kring miljömärkningar hos unga vuxna på Möckelngymnasiet. Metoden för studien var enkätutdelning till skolklasser som går sista året på gymnasiet. Utfallet av undersökningen visar att medvetenheten kring miljömärkningar är stor hos respondenterna och att respondenterna känner igen många av miljömärkningarna. Allmän kunskap om människans miljöpåverkan och om konsumentansvar visas i de flesta fallen vara knutna till val av miljömärkta produkter. En anledning till att köpa miljömärkta produkter är ansvarskänsla, vilket tyder på ekologiskt medborgarskap hos respondenterna. En anledning till att inte köpa miljömärkta produkter är för högt pris, vilket visar att det kan vara kontextuella faktorer som gör att vissa respondenter inte köper miljömärkta produkter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)