Makt och maktlöshet i Onåd : En studie om hur J.M. Coetzees roman Onåd kan användas i svenskundervisningens jämställdhetsarbete

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

Sammanfattning: Denna studies syfte och forskningsfråga är att undersöka och besvara hur J.M. Coetzees roman Onåd kan förstås med utgångspunkt i de intersektionella kategorierna kön, ras och klass samt hur man som pedagog kan tillämpa romanen i den svenska gymnasieskolan för att diskutera och undervisa om jämställdhet och människors lika värde. För att nå syftet och frågeställningen undersöks kritiska delar av romanen med hjälp av diskursanalys. Tidigare forskning används också för att undersöka romanen. Metoden är utvald för att synliggöra de strukturer som omger karaktärerna i romanen och handlingsutrymmet de får. Romanen undersöks sedan intersektionellt för att påvisa hur kön, ras och klass påverkar människors livsvillkor. Analysen bedrivs med målet att påvisa hur romanen kan användas för undervisning om människors lika värde och jämställdhet. Resultatet visar att diskursanalysen är ett bra sätt att närma sig romanen genom, för att undervisa om jämställdhet och människors lika värde. Om läraren undervisar med hjälp av diskursanalys lyfts diskussionen om romanen till att handla om hur uttryck och handlingar påverkar och fastställer människors handlingsutrymmen. Det ger även en förståelse för hur människor positioneras i en diskurs. Eleverna får genom detta en möjlighet att se och förstå hur uttryck och handlingar placerar människor i olika makthierarkiska positioner, och att detta inte behöver spegla människans faktiska kvalitéer eller kunskaper. Så småningom kan denna förståelse användas för atti frågasätta stereotyper och normer som förtrycker människor. Genom Skolverkets ämnesspecifika formulering som handlar om att förstå människors livsvillkor med hjälp av litteratur kan läraren nå den ämnesövergripande formuleringen som handlar om att främja jämställdhet och människans lika värde.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)