HINDER FÖR VIDAREUTNYTTJANDE AV ÖPPNA DATA Ur ett tjänsteutvecklingsperspektiv
Sammanfattning: Det sägs att vidareutnyttjande av öppna data från offentlig myndighet kan resultera i positiva effekter såsom ökad insyn och ansvarsskyldighet inom offentlig myndighet samt mer innovativa och effektiva offentliga tjänster. Däremot realiseras inte någon nytta om öppna data inte vidareutnyttjas och offentlig myndighet behöver därför göra mer än att bara tillhandahålla data. För att främja vidareutnyttjande av öppna data behövs insikter i användares behov, samtidigt som de potentiella användarna är en heterogen grupp, bestående av personer med olika bakgrund, motiv och som använder sig av olika typer av teknologi. Med bakgrund i att insikter i användares behov behövs väljer vi att utforska vilka hinder som upplevs vid vidareutnyttjande av öppna data. Med tanke på användarnas mångfald väljer vi också att begränsa undersökningen till de hinder som upplevs av tjänsteutvecklare. Empiriskt material bygger på fem intervjuer med personer från två olika länder, där samtliga har erfarenhet av att utveckla tjänster baserade på öppna data. De huvudsakliga resultaten visar bland annat att krav på datakvalitet varierar mellan projekt, att interaktion med offentlig myndighet fungerat både bra och dåligt samt att åsikter om vilken typ av licens som är lämplig skiljer sig.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)