Värdeskapande Förvärv - Den Dynamiska Uppköpsmodellen

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att analysera vilka faktorer som är avgörande för ett värdeskapande uppköp samt att om det är möjligt utifrån dessa utläsa en modell för hur uppköpsprocessen kan göras värdeskapande. För att kunna besvara vårt syfte har vi studerat litteraturen som finns i ämnet uppköp och tagit del av de teorier som finns. Vi har utifrån teorin genomfört intervjuer på fallföretaget Getinge AB inklusive några av deras senaste förvärv. Efter detta har vi gjort ytterligare en teoretisk studie och kompletterat intervjuerna via epost och press. Motiv till uppköp är en kombination av flera. De vi definierat som avgörande är att öka marknadsandelar genom strategiska synergier, uppnå diversifiering genom breddning, att skapa tillgång till resurser för konkurrensfördel samt ökad kompetens. Faktorer för värdeskapande uppköpsprocess är ledningskompetens, uppköp i samma bransch, erfarenhet, bevarande av befintlig organisation och visa respekt för det uppköpta företaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)