Tillverkningslandseffekten vid produktutvärdering av vitvaror : En tvärsnittstudie om svenska konsumenters uppfattning av Electrolux produkter tillverkade i Polen

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Författare: Tomasz Grzelak; [2006]

Nyckelord: Polen; lågkostnadsländer; vitvaror; Electrolux;

Sammanfattning: I dagens läge då konkurrensen för de större företagen är en global företeelse blir jakten på kostnader av primär art. Ett sätt att minska dessa är att flytta tillverkningen till ett lågkostnadsland. Allt fler svenska företag har eller kommer inom en snar framtid att expandera sin verksamhet utanför Sveriges gränser. Electrolux är redan där. Det har dock i studier fastslagits att företag som starkt förknippas med ett visst land kan lida förluster i status i folks uppfattning om deras produkttillverkning flyttas till ett lågkostandsland. Syftet med denna uppsats är att med hjälp av en enkätundersökning finna om de 97 tillfrågade anser och i så fall i vilken utsträckning det kommer att krävas kompensationer för att köpa Electrolux disk- och tvättmaskiner tillverkade i Polen. De kompensationsformer som undersöks är prissänkningar, utökade garantier, word of mouth, välkända återförsäljare och ett välkänt varumärke. För att avgöra om behoven av kompensation är ett uttryck för en negativ uppfattning av tillverkningslandet eller om det rör sig om ett allmänt behov vid vitvarorköp så ställs dessa kompensationsbehov mot hur samma människor resonerar vid köp av vitvaror när tillverkningsland inte utgör en ledtråd. Det framkommer i denna undersökning att de tillfrågade har en genrellt positiv uppfattning av Polen som tillverkare av vitvaror. Det visar sig dock att en positiv bild av tillverkningslandet inte behöver innebära att kompensation är oviktigt. Olika former av kompensation i olika stor utsträckning kommer att vara nödvändiga. Detta behov varierar dock beroende på ålder och kön. Det har även i denna uppsats undersöks hur Electrolux varumärke beträffande dess svenskhet kommer att uppfattas om större delen av dess tillverkning ligger utomlands. Det visar sig att majoriteten av de tillfrågade anser att de kommer att uppfatta företaget mindre svenskt än de gör idag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)