"Det är väl det som är grejen, att man inte kan se på en människa hur det mår...alltid." : En kvalitativ studie om skolkuratorers konstruktioner av psykisk ohälsa bland flickor i årskurs 7-9

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Ellen Hedlund; Maja Huhn; [2015]

Nyckelord: Psykisk ohälsa; Skolkuratorer; Diskurs; Flickor;

Sammanfattning: Ett flertal forskningsstudier visar att psykisk ohälsa går allt lägre ner i åldrarna, framförallt bland flickor där ohälsan i vissa fall har dubblerats de senaste åren. Allt fler unga flickor ut­vecklar ångestproblematik, sömnsvårigheter och självskadebeteenden. En kontext där ungdomar spenderar större delen av sin tid, samt där det finns vuxna som har möjlighet att förebygga psykisk ohälsa, är i skolan. Syftet med denna uppsats är därför att studera hur skolkuratorer konstruerar psykisk ohälsa hos flickor i årskurs 7-9. För att uppnå detta syfte har kvalitativa intervjuer genomförts med skolkuratorer i två större städer. Materialet har analyserats med en diskursteoretisk analys med utgångspunkt i det socialkonstruktivistiska perspektivet. Vidare har genusteori kompletterat analysen. I våra informanters utsagor framkommer att de definierar psykisk ohälsa i relation till den enskildes funktion i vardagen. Informanterna talade kring faktorer som försämrade skolresultat, hög frånvaro, försämrade relationer till familj och kamrater som tecken på psykisk ohälsa. Vidare genomsyrades informanternas konstruktioner även av en diskurs kring den “duktiga flickan”. Informanterna talade här kring högpresterande flickor med stora ambitioner, stort socialt nätverk, samt en väl fungerande vardag. Dessa flickor beskrevs, trots att de fungerande väl i sin vardag, må mycket dåligt med stress, ångest och depressionsliknande symtom. Vår empiri skildrar också hur skolkuratorer talade om orsaker till psykisk ohälsa. I konstruktioner kring orsaker talar informanterna om riskfaktorer, det rådande samhällsklimatet och sociala medier. Resultatet framhåller till sist informanternas tal om vikten av förebyggande arbete som åtgärd för att minska den psykiska ohälsan hos flickor i årskurs 7-9. Då det finns en avsaknad av socialkonstruktivistiska studier kring psykisk ohälsa bland unga anser vi att vår studie kan bidra med ny kunskap inom fältet genom att vi anlagt detta perspektiv. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)