Kvinnor får fäste : En studie av den digitala rapporteringen om de manliga och kvinnliga längdskidåkarnaunder VM i Seefeld 2019 i Sportbladet, SVT Sport och Dagens Nyheter Sport

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap; Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Problemformulering och syfte: Då tidigare forskning visat att män är mycketöverrepresenterade i media och inte minst inom sportbevakningen var studiens syfte att, medavstamp i dagordnings- och gestaltningsteorin, undersöka hur mycket plats damer respektiveherrar inom längdskidåkning fick under skid-VM:s tävlingsdagar i Seefeld 2019 i trerikstäckande svenska medier.Metod och material: Genom en kvantitativ innehållsanalys undersöktes hur damer ochherrar rapporterades om i digitala artiklar rörande längdskidåkarna under skid-VM 2019 iSeefeld. Materialet samlades in från Sportbladet, SVT Sport och Dagens Nyheter Sport iform av 307 digitala artiklar efter att avgränsningar var tillämpade.Huvudresultat: Studiens resultat visar att det skiljde mellan könen i antalet skrivna digitalaartiklar. Både totalt, men även hos varje enskild redaktion skrevs det mer om damerna än omherrarna. SVT Sport hade den största procentuella skillnaden i mängden digitala artiklarmellan könen och Sportbladet hade den minsta procentuella skillnaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)