Digital platsmarknadsföring - en fallstudie av Kils kommun digitala platsmarknadsföring : Place marketing - a case study of Kils kommun digital place marketing

Detta är en L2-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur Kils kommun använder sig av digitala kanaler i ett platsmarknadsföringssyfte. Intresset för undersökningen grundas i hur marknadsföring av platsen blir av allt större vikt för mindre kommuners överlevnad, som en konsekvens av den ökade urbaniseringen. Att marknadsföra en plats är inte ett nytt fenomen, men det blir i dagens samhälle allt viktigare i konkurrensen om invånare. Uppsatsen fokuserar på platsmarknadsföringen inom de digitala kanalerna, då dessa anses vara en stor tillgång för kommuner att marknadsföra sig genom. Samtidigt kan de innebära en demokratisk problematik, då det finns människor som fortfarande är analoga och av olika anledningar inte anammat den digitala utvecklingen. Digitala nätverk har skapat en lättillgänglig plattform som når ut till en stor mängd människor, vilket innebär ett kostnadseffektivt alternativ för platsmarknadsföring. Hur Kils kommun förhåller sig till digitala medier är något som intresserat oss under hela uppsatsarbetet. Även frågan huruvida vissa målgrupper anses mer eftertraktade i syftet att locka invånare, och därför prioriteras i platsmarknadsföringsarbetet, är föremål för uppsatsens undersökningar. Arbetet har utförts genom intervju med företrädare från Kils kommun, samt en visuell analys av kommunens digitala kanaler där Instagram varit i fokus. Frågeställningar som uppsatsarbetet avser besvara är: hur marknadsför sig Kils kommun digitalt? Vilka målgrupper riktar sig marknadsföringen till? Och hur vill Kils kommun framställa sin profil? Utifrån dessa frågeställningar analyseras och diskuteras den framtagna empirin i uppsatsen.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)