Friluftsliv från ett lärarlagsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Denna studie har genomförts för att belysa hur lärarlag på högstadiet ser på friluftsliv iundervisning. Syftet har varit att beskriva lärares uppfattning om friluftsliv i undervisningsinnehåll, på friluftsdagar samt beskriva möjligheten att använda friluftsliv som en metod tillämnesövergripande undervisning. 15 lärare i ett lärarlag av 17 har besvarat en enkät medöppna frågor som var indelad i tre delar; del 1 lärarnas bakgrund och erfarenhet av friluftsliv,delfriluftsliv i skolan, del 3 ämnesövergripande undervisning kopplat till friluftsliv sommetod. Tre lärare svarade även på intervjuer för att fördjupa svaren i enkäten.Resultatet av studien visade att lärare ser friluftsliv som vistelse i naturen med någon form avfrilufts relaterade aktiviteter. Arbetet med friluftsliv sker främst på friluftsdagar, vilket lärarnaser som ett viktigt avbrott från den ordinarie undervisningen. Friluftsliv som metod förämnesövergripande undervisning tror alla lärare är en naturlig och bra metod förundervisningen på friluftsdagar. Däremot poängterade många lärare vikten av att få tid tillplanering och organisering i arbetet med friluftsliv i skolverksamheten.Dessa slutsatser bör betraktas som ett bidrag eller komplement till redan befintlig forskningpå området, och det krävs betydligt fler studier och mer omfattande forskning för att bekräftamina slutsatser om de ska betraktas som tillräckligt tillförlitliga i pedagogiska sammanhang.Min förhoppning är att detta kan belysa och uppmuntra till en medvetenhet för lärarlag iarbetet med friluftsliv i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)