AI som rekryteringsverktyg - hiss eller diss? : En kvalitativ studie om rekryterares tankar om framväxten av artificiell intelligens inom rekryteringsprocesser

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka rekryterares tankar om att tillämpa artificiell intelligens i en rekryteringsprocess, samt vilka möjligheter och utmaningar rekryterare ser med att använda AI som del av rekryteringsprocesser. För att uppnå studiens syfte har kvalitativmetod tillämpats. Studiens datainsamling, som analyserats med hjälp av tematisk analys, grundar sig i djupintervjuer som genomförts med fem enskilda rekryterare i olika organisationer. Informanterna har bidragit med många spännande tankar till studiens område vilket möjliggjort att denna studie har kunnat genomföras. Studiens resultat visar att kunskap inom området AI och rekrytering i dagsläget är tunn och att det finns mycket kvar att lära inom området. Det råder inga tvivel om att det finns många möjligheter och utmaningar som organisationer står inför vad gäller framtidens rekrytering, och vi har minst sagt en spännande tid framför oss med AI som del av rekryteringsprocesser. Vi hoppas att vi med detta arbete kan bidra med kunskap och en djupare förståelse för AI inom rekryteringsprocesser, som är den framtid vi är på väg mot.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)