Segmentering för säkrare utlandssex. En kvantitativ målgruppsanalys av svenska utlandsresenärer i hivpreventivt syfte

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation

Författare: Karin Brandt; [2009-05-19]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Titel Segmentering för säkrare utlandssex Författare: Karin Brandt Handledare Ingela Wadbring Kurs: Medie‐ och kommunikationsvetenskap, fördjupningskurs Syfte: Syftet med denna uppsats är att genom en målgruppsanalys beskriva och segmentera svenska utlandsresenärer för att få vägledning i hur de kan nås i ett hivpreventivt arbete. Metod: Kvantitativ analys av enkäter Material: I mitt arbete med att analysera de svenska utlandsresenärerna har jag använt 2007‐års SOM‐undersökning med totalt 1700 svarande som valts ut via ett obundet slumpmässigt urval för att, på bästa sätt, representera den svenska befolkningen. Huvudresultat 65 procent av den svenska befolkningen reste utomlands minst en gång under 2007. Detta gör att den målgrupp som Noaks Ark vill nå i sitt hivpreventiva arbete måste segmenteras ytterligare för att kunna nås mer effektivt i en informationskampanj som vill förebygga hiv. I denna ytterligare segmentering av utlandsresenärerna kom jag fram till att de utgörs av två grupper; Sällanresenärer och Frekventa resenärer. Av dessa två grupper är de Frekventa resenärerna mest intressanta att studera då de skiljer sig allra mest från befolkningen i helhet. I den djupare målgruppsanalys som gjordes på de Frekventa resenärerna kom jag fram till att de i större utsträckning är unga män med hög utbildning och hög inkomst. De är oftare uppväxta i tjänstemannahem, i storstäder, boendes i storstäder och fler arbetar inom tjänstemannasektorn. Jag kunde också komma fram till att dessa Frekventa resenärer både är flitiga tidningsläsare och internetanvändare och att de har en tvådelad livsstil, en sundare och en mer flängig. Längre fram i min uppsats diskuterar jag hur dessa nya kunskaper kan användas för att vägleda Noaks Ark i hur de kan nå sin målgrupp i en framtida informationskampanj.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)