Föräldrars upplevelser av mångbesök på barnakutmottagningen

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: Introduktion: I sjukvården är mångbesökare ett begrepp som definieras som de personer som besöker en vårdinrättning fyra eller fler gånger under en 12 månaders period. Tidigare forskning om mångbesökare på barnakutmottagningar beskriver sökorsak och karakteristiska för dessa individer men saknar en kvalitativ inriktning som beskriver mångbesökares upplevelser. Det finns ett behov av att föräldrar till barn som definieras som mångbesökare berättar om sina upplevelser av vården de erhållit på akutmottagningen för att vårdpersonal som möter denna grupp ska få ökad förståelse av deras behov och förväntningar. Syfte: Syftet är att undersöka hur föräldrar till barn som är definierade som mångbesökare upplever vården på barnakutmottagningen. Metod: Kvalitativ metod med semi-strukturerade intervjuer. En pilotstudie med fyra intervjuer genomfördes för att testa metoden. Urvalet bestod av föräldrar till barn som definieras som mångbesökare och som inte var kroniskt sjuka. Intervjuerna transkriberades och analyserades enligt kvalitativ innehållsanalys med manifest ansats. Resultat: Analysen resulterade i tre kategorier; Vårdpersonalens bemötande, Osäker vård skapar oro och Förväntningar på vården. I resultatet framkom att föräldrarna upplevde att vårdpersonalens bemötande varierade mellan olika besök. Föräldrarnas oro för barnet fanns både innan och under besöket och kunde förvärras av vårdpersonalens omhändertagande av barnet. Föräldrarna upplevde att deras förväntningar på vården inte alltid uppfylldes och önskade ett större stöd från vårdpersonalen på akutmottagningen. Diskussion: Föräldrar till barn som definieras som mångbesökare har ett behov av att bli tagna på allvar och få hjälp med att lindra sin oro för sitt barn när de söker till barnakutmottagningen. Vårdpersonalens bemötande måste alltid vara professionellt så att föräldrarna inte utsätts för onödigt lidande. Tydlig information kring väntetider behövs för att minska föräldrars frustration. Slutsats: Det är viktigt med ett bra bemötande oavsett sökorsak eller barnets antal besök på barnakutmottagningen. Specialistsjuksköterskan behöver ta föräldrars oro på allvar och försöka lindra deras lidande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)