Hållbarhetsrapportering inom bygg- och fastighetsbranschen. : En explorativ studie om redovisning av FN:s Globala mål.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning: Hållbarhet är ett aktuellt ämne och till följd av den ökade pressen från intressenter ochsamhället prioriterar många företag hållbarhet. Ett sätt som företag kommunicerar sitthållbarhetsarbete är via företagets hållbarhetsrapport och hållbarhetsredovisning. FN:sGlobala mål som är en del av Agenda 2030 har många företag de senaste åren börjatinkludera i hållbarhetsrapporten. Denna studie kommer att undersöka hurhållbarhetsrapporteringen av FN:s Globala mål har utvecklats under 2017–2020 för företaginom bygg- och fastighetsbranschen verksamma i Sverige. Även en fördjupad granskningkommer att genomföras för att undersöka den eventuella risken att företag använderredovisningen av FN:s Globala mål för impression management genom grafiskframställning i hållbarhetsrapporten även risken för greenwashing i rapporten undersöks.Hållbarhetsrapporteringen är ett relativt nytt forskningsområde, vilket märks inomlitteraturen där tidigare studier är begränsat i jämförelse med studier inom finansiellredovisning. Vi har därmed till viss del utgått från studier om finansiell rapportering då detär ett område som studerats i högre grad. Utifrån teoretiska referensramen har tre hypoteser samt forskningsfrågor formulerats, varavstudiens data samlas in via den modifierade CONI-modell samt via den ingåendeinnehållsanalysen. T-test genomförs för att besvara hypoteserna vilket visar på att bådefrekvensen och kvaliteten för redovisningen av FN:s Globala mål är signifikant högre år2020 än 2017. Kvaliteten i redovisningen av FN:s Globala mål för företag som upprättarintegrerade hållbarhetsrapporter inte är signifikant högre än för företag som upprättar enseparerat hållbarhetsrapporter år 2020. Observationerna från den ingåendeinnehållsanalysen visar på att företag använder sig av grafisk framställning i störreutsträckning används för att visa en positiv trend, vilket kan tyda på impressionmanagement, något som denna studie inte kan bekräfta eller avfärda. Studien visar även attföretag redovisar sju av FN:s Globala mål till högre grad med hjälp av grafisk framställning,varav majoriteten av dessa mål klassificeras som miljömål. Resultat kan innebära attföretagen använder sig av impression management för att framstå mer hållbara än vad deegentligen är. Att företagen i högre utsträckning redovisar positiva hållbarhetsaspekter ännegativa kan även det tyda på greenwashing, något som studien inte kan bekräfta elleravfärda. Studien visar på fortsatt problematik inom hållbarhetsrapportering som avsaknadtrovärdighet och jämförbarhet, där en lösning kan vara mera globala standarder, regleringsamt granskning av extern part. Detta är något som inom en snar framtid kommer att bliaktuellt i form av EU:s nya direktiv CSRD och ISSB:s globala standarder. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)