Close shoots no rabbit : En studie av idiomförståelse hos gymnasieungdomar

Detta är en Master-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning:  Det övergripande syftet med denna studie var att granska gymnasieskolungdomars generella förståelse av idiom. Vidare syftade studien även till att analysera eventuella skillnader utifrån kön samt även gymnasieprograminriktning. Studien genomfördes via en digital enkätundersökning bestående av flervalsfrågor samt två olika typer av lucktest. Det ena lucktestet var kontextberoende medan det andra lucktestet var kontextoberoende. Studien visade att den generella förståelsen för idiom hos gymnasieskolungdomar var genomgående låg. Studien visade även att flickor besitter en något högre kunskap om idiom än pojkar, oavsett gymnasieprograminriktning. Slutligen visade studien att det finns stora skillnader i förståelsen för idiom utifrån gymnasieprograminriktning hos den manliga gruppen av informanter. Utifrån studiens resultat drogs slutsatserna att flickor och pojkar uppvisar olika mått av förståelse av idiom samt att den generella förståelsen överlag är låg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)