“Det känns lite som tomma ord” : en kvalitativ intervjustudie om tolkning av budskap i Victoria´s Secrets inkluderande arbete

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: Arbetet ämnar att undersöka hur det kritiserade företaget Victoria’s Secrets försök att bli mer inkluderande tas emot och tolkas. Mer specifikt utgörs arbetet av en studie över hur en kampanj Victoria’s Secret gjorde 2019, med syfte att porträttera företaget som mer inkluderande, tas emot och tolkas. Studien sker genom en kvalitativ intervju av tre personer ur företagets målgrupp, som sedan analyseras med hjälp av Stuart Halls teorier om encoding och decoding, samt teorier om representation och stereotypisering. Analysen visar att kampanjfilmen och dess budskap om ökad inkludering inte tolkas som trovärdigt, huvudsakligen grundat i intervjupersonernas tidigare negativa syn på företaget Victoria’s Secret, samt deras syn på representation av olika kroppstyper. Då företaget länge normaliserat och reproducerat ett kroppsideal som haft negativ påverkan på unga tjejer, är det intressant ur ett samhälleligt perspektiv att uppmärksamma detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)