Upplevd hörselstatus hos förskollärare i traditionella- samt hörselintegrerade förskolor – En enkätstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien var att kartlägga och jämföra den upplevda hörselstatusen hos förskollärare i traditionella förskolor (TF) samt hörselintegrerade förskolor (HIF). Den upplevda ljudmiljön på förskolorna kommer även att undersökas och jämföras. Bakgrund: Förskollärare utsätts för en annan sorts buller än det buller som traditionellt undersökts inom till exempel industrin. Förskollärare vistas i en miljö där kommunikation är viktig. Hörselrelaterade symtom verkar förekomma hos många förskollärare. I HIF går barn med hörselnedsättning, miljön och verksamheten är anpassad utifrån de individer som vistas där. Detta borde gynna de förskollärare som arbetar där. Metod: En kvantitativ undersökning baserad på en webbenkät. I studien ingick 23 förskollärare från HIF samt 41 förskollärare från TF. Resultat: Resultatet visar på grundskillnader mellan de olika förskolorna. Undersökningen visar på signifikanta skillnader mellan HIF och TF när det handlar om upplevd ljudmiljö. Förskollärarna i den TF upplever fler hörselrelaterade symtom. Konklusion: Inom HIF har det gjorts mer pedagogiska och akustiska åtgärder för att förebygga buller och höga ljudnivåer och färre förskollärare upplever hörselrelaterade symtom än i TF där nästan tre fjärdedelar, som har mycket behov av kommunikation på arbetet, anger att de mer än hälften av tiden inte kan höra vad som sägs på arbetsplatsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)