Utmaningar för Self-Service Business Intelligence: Ur praktikerns perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker vad praktiker, det vill säga utvecklare, konsulter och användare som arbetar med Self-Service Business Intelligence (SSBI), anser är SSBI. Praktikers beskrivning av SSBI diskuteras i förhållande till litteraturens beskrivning. Både praktiker och litteratur diskuterar SSBI som ett visualiseringsverktyg, men praktiker beskriver vidare att det inte är begränsat till en viss typ av system, utan att det handlar om tillgängliggörande av data. Därtill kartläggs de utmaningar som påverkar användningen av SSBI. Utmaningarna kategoriseras under användarrelaterade, systemrelaterade och stryningsrelaterade utmaningar. Utbildning och vilja hos användaren är användarrelaterade utmaningar, systemets komplexitet och Shadow IT är systemrelaterade utmaningar och slutligen är säkerställande av att datatillgångar och IT-infrastruktur stödjer verksamheten är styrningsrelaterade utmaningar. Studien är baserad på litteraturstudier och semistrukturerade intervjuer med utvecklare, konsulter och användare av SSBI. De intervjuade användarna var avancerade användare och därför diskuterar inte uppsatsen uppfattningar som mindre avancerade användare har gällande utmaningar med systemet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)