Jag tycker inte de ska komma i mysdress

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien var att undersöka gymnasieelevers syn på klädkoderna i läraryrket. Är klädseln viktig?Klär sig lärare olika beroende på ålder och vilket ämne de undervisar i? Hur påverkar lärarnas klädselgymnasieelevernas lärande och respekt för läraren? Hur ser gymnasieelever på klädernas betydelse föruppfattningen av lärarens status? Anser gymnasieelever att det bör införas en särskild klädkod för lärare?Metod och material: För att belysa och besvara frågeställningarna har vi dels gjort en litteraturstudie, dels enenkätundersökning ställd till 150 gymnaisieelever.Resultat: Litteraturgenomgången visar att det är ytterst viktigt hur vi klär oss. Kläder är symboliska uttryck somär normskapande och påverkar relationen mellan människor genom att visa på grupptillhörighet och därmedmakt, underordning, och status. Elever påverkas av sina lärares klädval. Enkätstudien visar att de flesta elever äröverens om att klädkoder – alltså formellt påbjuden klädsel, inte behövs, men att lärarna är förebilder och skallklä sig därefter. Det är en slags outtalad klädkod, som man ska förstå genom estetisk kompetens. Även när detgäller kläder och ålder ser vi ett genomgående mönster bland elevernas svar. De allra flesta håller med om attderas yngre lärare klär sig mer modernt, medan de äldre lärarna klär sig gammalmodigt. Över hälften aveleverna anser att det finns en skillnad mellan lärares klädsel. Skillnaden är inte enbart baserad på om läraren harett ämne där det krävs en viss klädsel, till exempel idrott eller yrkesämnen, utan också att vissa helt enkelt harolika stil och att man förstärker sina ämnen genom sitt yttre. Det finns en könsskillnad i svaren; killarna varbetydligt mer kortfattade och bundna till frågorna medan tjejerna gav väldigt rika och fria svar.Betydelse för läraryrket: Undersökningens resultat har relevans för läraryrket, eftersom den förhoppningsviskan tydliggöra och förstärka läraryrket som profession.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)