”Män har varit tusen olika sätt i tusen olika kulturer i tusen år” : En komparativ intervjustudie om hegemonisk maskulinitet bland manliga lärare

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Syftet med vår studie är att undersöka hur manliga lärare ser på maskuliniteter och om manliga lågstadielärares syn på maskulinitet och praktiker i relation till dessa skiljer sig från manliga gymnasielärares. Studien är kvalitativ och baseras på semistrukturerade intervjuer med fem lågstadielärare och fem gymnasielärare. Teorin som genomgående appliceras i analysen är Connells teori om hegemonisk maskulinitet som används för att synliggöra hur hegemoniska ideal påverkar lärarnas förhållningssätt till maskulinitet och femininitet. Goffmans teorier rörande roller och personliga fasader används för att synliggöra hur lärare möter krav på maskulinitet i lärarrollen, och slutligen används Goffmans teori om stigma i analysen.  Studiens resultat visar att det finns likheter och skillnader mellan lågstadielärare och gymnasielärare, samt inom respektive grupp där samtliga lärare resonerar på olika sätt. Hos lågstadielärarna hittar vi större krav på mjukare maskulinitet i yrkesrollen jämfört med gymnasielärarna. Dock delar de flesta lärare en positionering av underordning till hegemoniska ideal då de på olika sätt praktiserar och/eller lär ut mjukare maskulina ideal. Komplexitet i förhållningssätten till maskuliniteter är synlig i vårt slutresultat då positionering gentemot hegemoniska ideal inte är statisk, utan något som förändras beroende på vem läraren interagerar med, där maskulinitetspraktiker sker utifrån elevernas behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)