Knowledge Management : Hur fungerar en organisations kunskapsprocess?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att studera hur en organisation praktiskt arbetar med knowledge management som en kunskapsprocess. Det vill säga, hur människors kunskap dokumenteras, utvecklas och systematiseras till företagets rutiner, normer och arbetssätt. Syftet är också att ta reda på de bidragande faktorer som påverkar kunskapsspridningen. Underlaget till uppsatsen består av kvalitativa intervjuer, relevant kurslitteratur samt tidigare forskning som behandlar ämnet. Genomgående i uppsatsen kategoriseras faktorerna och processen in i fyra olika teman. De är följande: dokumentation, ledarskap, utbildning och social interaktion. Resultatet framkommer genom fem intervjuer med anställda som arbetar på den studerande organisationen, sedan kategoriseras svaren in i de fyra teman. Trots att de anställda har olika tjänster visar sig resultatet relativt enat. Slutsatsen är att den studerade organisationen har utvecklade system samt formella dokumenterade möten som främjar kunskapsspridning. Likaså arbetar de med närvarande ledarskap, kommunikation och utbildning så att kunskapsspridningen ständigt är i rörelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)