Speglar läromedel i svenskämnet jämställdhet mellan män och kvinnor?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

Författare: Mikaela Pettersson; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I denna uppsats är undersökningen inriktad på jämställdhet mellan män och kvinnor i läromedel i ämnet svenska på gymnasienivå. Undersökningen har genomförts genom att räkna kvinnliga respektive manliga författare i utvalda, relevanta kapitel. Även förekomsten av män respektive kvinnor på bild i hela läromedlet har räknats och slutligen har en bildanalys av ett antal utvalda, könande bilder gjorts.      Det som konstateras utifrån resultatet av undersökningen är att det finns en överrepresentation av omnämnda manliga författare samt att det är en dominans av det manliga könet på bild. Men nästintill hälften av alla bilder föreställer någonting annat än en man eller kvinna. Dock innebär detta inte att bilderna är könsneutrala utan många av de bilder som finns i läromedlet visar tydliga könsfördelningar, vilket gör att bilderna håller isär det manliga och kvinnliga. Det är inte bara det att det manliga könet dominerar i förekomst på bild utan vid bilder där mannen och kvinnan förekommer tillsammans syns en tydlig rollfördelning. Anja Hirdmans och Yvonne Hirdmans teorier kring olika variabler inom genusbundenhet stärker teorierna runt den tydliga rollfördelningen.       Utifrån resultatet går det att konstatera, som även tidigare forskning visat på att det inte är jämställt mellan mannen och kvinnan. Kraven som finns i läroplanens värdegrund angående jämställdhet mellan könen uppfylls inte i dessa läromedel, utan istället visar läromedlen på en tydlig snedfördelning mellan könen.   Nyckelord: Jämställdhet, könande bilder, läroplanen och genusordning 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)