Både flickor och pojkar behöver utmanas : En studie med fokus på förskollärares bemötande av flickor ochpojkar i förskolans verksamhet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att synliggöra hur förskollärare bemöter flickor och pojkar i vardagliga situationer i förskolans verksamhet. Den 1 juli 2019 kommer det ut en reviderad läroplan för förskolan som kommer behandla genus samt jämställdhet mer ingående. Metoden som används är observationer av utvalda situationer samt uppföljande intervjuer. Observationerna sker genom ett icke deltagande förhållningssätt och genom löpande anteckningar. Vi observerar hur fyra förskollärare bemöter barnen vid av och påklädning samt måltidssituationen. Sedan intervjuar vi dessa fyra förskollärare om hur de ser på sitt bemötande av barnen. Intervjun innehåller fem frågor. Resultatet i studien är att förskollärarna bemötte barnen på likartade sätt och i huvudsak på lika villkor. Vid några enstaka fall uppmärksammades att bemötandet skiljde sig åt om barnen var pojkar eller flickor. Slutsatsen i studien är att förskollärarna bemöter barnet efter dess utvecklingsnivå, men att förskollärarna skulle behöva beakta sitt bemötande för att barnen ska kunna utvecklas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)