Vad är meningen? En studie om hur sponsrade läromedel erbjuder och påbjuder mening.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Författare: Adam Albibsson; [2015-12-08]

Nyckelord: Erbjuden; Påbjuden; Idéanalys; Sponsring; Läromedel;

Sammanfattning: Bakgrund: Genom en översikt av forskning i Sverige som behandlar sponsrade läromedel kan man konstatera att detta är relativt outforskat. Den forskning som existerar behandlar till mestadels producenters, av sponsrade läromedel, partiska beskrivning av fakta för att tjäna deras egna syfte. Syfte: Syftet med denna studie är att genom teorin om erbjuden och påbjuden mening samt semiotiken granska hur och vad två sponsrade läromedel för gymnasiet förmedlar information. Utifrån detta syfte kommer frågeställningen att vara: Hur är läromedlen utformade? Hur förhåller sig läromedlen till Konsumentverkets policyprogram gällande sponsring i skolan? Hur förhåller sig läromedlen till de, enligt läroplanen, förmedlade kraven? I vilken utsträckning är läromedlen konstruerade utefter erbjuden och påbjuden mening? Metod: I studien granskas tryckta läromedel, ett ifrån Svenskt Näringsliv och ett ifrån Arena Skolinformation. Studien vilar på en idéanalytisk metod för att belysa vad för idéer producenterna förmedlar genom läromedlen samt hur dessa förankras i läroplanen och policyprogram gällande sponsring. Resultat: Resultatet av denna studie belyser en bristfällighet i läromedlens förankring i såväl policyprogram som läroplanen. Resultatet pekar även på samma brister som tidigare forskning, att materialen hellre förmedlar en version av verkligheten som tjänar deras egna syfte än en opartisk beskrivning av den. Dock visar denna studies granskning och reslutat på värdet av att applicera teorier om erbjuden och påbjuden mening i samband med semiotiken för att belysa huruvida läromedel erbjuder eller påbjuder mening till eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)