Videobaserad kvalitativrörelseanalys sompedagogiskt verktyginom tennis : - En fallstudie med syfte attutveckla kommunikation ochfeedback mellan tränare ochaktiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Pedagogik

Sammanfattning: Dagens video och datorteknik möjliggör att visuellt analysera rotationsrörelser med extremt höga vinkelhastigheter utifrån ett biomekaniskt perspektiv. Detta kan tillämpas med framgång inom olika idrotter där kast och slag har en betydande roll i tekniken, varav tennis är en sådan idrott. Många biomekaniska studier har genomförts på tennisspelare för att kartlägga olika ”nyckelpunkter” i tekniken som är kännetecknande för framgångsrika spelare men få studier har utvärderat hur olika videoanalysprogram kan bidra till att förbättra feedback/ kommunikation mellan tränare och spelare samt vilken betydelse detta har för spelarnas prestation på tennisbanan i ett långsiktigt perspektiv.Många tränare är bra att med hjälp av ”ögat” se styrkor och svagheter i en tennisspelares teknik. Under mina tolv år som anställd tränare i tre olika tennisklubbar har jag ofta stött på problem kopplade till teknik. Jag och många tränare runt omkring mig har upplevt en svårighet att förmedla vår kunskap inom detta område till våra aktiva. Moderna videoanalysprogram ger nu tränare möjlighet, att på ett pedagogiskt vis, förmedla sitt budskap via rörliga bilder till sina aktiva. Dock krävs det en hel del tenniskunskap samt kunskap inom biomekanik, träningslära och datakunskap för att kunna jobba framgångsrikt med dessa program. Kvalitativ rörelseanalys omfattar förberedelse, observation, utvärdering/diagnos och praktisk instruktion (Knudson & Morrison, 2002).I den praktiska instruktionen är det avgörande att tränaren och spelaren ”talar samma språk” eller ser saker genom ”samma glasögon”. Rätt feedback från tränare till spelare och en kommunikation där båda förstår varandra är en grundförutsättning för en positiv utveckling av teknik. Detta citat från en olympisk släggkastare beskriver hur viktig kommunikationen mellan tränare och aktiv idrottare är:“These were very good practices. It was so clear what to do. I was thinking in a different way and just tried to keep the “height” [centre of gravity] lower during the throw and it worked immediately...Better understanding with the coach: now we are using a “common” language and our communication improved...” (Hanin & Hanina, s. 86)I denna interventions-studie där två elitsatsande juniorer och deras två tränare deltar skall den videobaserade kvalitativa rörelseanalysens effekter på ovan nämnda parametrar utvärderas och problematiseras. Förhoppningsvis kan interventionen tillföra ny kunskap på problemområdet som kan höja motivationen hos tränare att jobba med metoden i kontakt med sina aktiva.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)