Miljöetik i läroböcker för biologi årskurs 7-9 : En kvalitativ textanalys med fokus på relationsbaserad etik

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Studiens övergripande syfte är att bidra med kunskap om miljöetiska grundsyner i läroböcker i biologi för elever i åk 7 – 9 med fokus på relationsbaserad etik. Två läroböcker har analyserats utifrån Svennbecks (2004) analysinstrument för att undersöka om och på vilket sätt relationsbaserad etik förekommer i böckerna. En kvalitativ innehållsinriktad textanalys har använts. Ett andra syfte var att bidra till metodutveckling för pedagogiska studier om relationsbaserad etik, då både kunskap om och vetenskapliga tillvägagångssätt i stort sett saknas eftersom denna forskning är relativt ovanlig. Studien visar att uttryck för en relationsbaserad etik förekommer i mycket begränsad omfattning i texterna. Kontexten är oftast snarare vetenskaplig rationell. Svennbecks analysverktyg visade sig fungera tillfredställande i relation till sitt syfte, då instrumentet är väl specificerat och tydligt, vilket är ett stöd för forskaren. Instrumentet kan med fördel kompletteras av erfarande, sinnliga aspekter för att bli mer heltäckande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)