Framgångsfaktorer vid företagsförvärv: en fallstudie av Vismas förvärv av Mamut

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Uppsatsens syfte är att identifiera förutsättningarna för framgångsrika förvärvsstrategier; vilken typ av företag köps upp, vilka synergier som eftersträvas och hur uppkomna problem hanteras. Studien tillämpas på mjukvarubranschen eftersom den utmärks av en hög grad av rörlighet inom och mellan företag, och vi förväntar oss därför att hitta särskilt intressanta fall inom denna bransch. Metod: Med deduktiv ansats och kvalitativ datainsamlingsmetod gjordes en fallstudie baserad på huvudsakligen intervjuer och företagsdokument som årsrapporter. Den insamlade empirin från fallundersökningen analyseras och återkopplas till den berörda teorin för att få djupare förståelse för Vismas förvärvsstrategi. De praktiska implikationerna presenteras därefter i en slutsats. Teoretiska perspektiv: Förvärv motiveras ofta av synergieffekter. Uppsatsen diskuterar med utgångspunkt i Schribers (2008) teorier synergieffekternas betydelse, vilka former de kan ta samt vilka problem som kan föreligga för att realisera dem, för att förstå hur framgångsrika förvärv bedrivs ur ett strategiskt perspektiv. Schriber betonar även vikten av ett gediget arbete under planeringsstadiet och integrationsfasen. Med hjälp av Haspeslagh och Jemisons (1991) modell för lämplig grad av integration av det förvärvade företaget, analyseras Vismas integrering av Mamut. Empiri: Mjukvarubranschen präglas av en hög grad av företagsförvärv. Visma är ett norskt mjukvaru-företag med företagsförvärv som en del i deras tillväxtstrategi. Intervjuer med M&A-ansvarig och HR-ansvarig på fallföretaget Visma, samt intervju med doktor inom förvärvs- och fusionsområdet på Ekonomihögskolan i Lund har därför utgjort empirin för denna uppsats. Resultat: I kontrast till vad teorier och tidigare empiri föreslår, lyckades Vismas förvärv av Mamut på grund av en lättare grad av integration och fokus på enklare synergier. Utöver detta illustrerade Visma importansen av att köpa företag som på egen hand redan är framgångsrika samt hur skillnader i företagskulturer kan lösas på ett effektivt vis. Förvärv av kunskapsföretag som Mamut har ansetts vara mer komplexa och svårhanterliga än de förvärv som görs av kapitalintensiva företag. Visma påvisar effektiva åtgärder för att minska denna problematik i mjukvaru- och tjänstebranschen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)