Fan är inget fult ord - En studie om barns svordomsanvändning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Detta examensarbete behandlar eventuella skillnader i skolår fyras och skolår sexsvordomsanvändning beroende på sociolekt, sexolekt och kronolekt på två skolor medolika sociokulturella bakgrunder. Vi gjorde en enkätundersökning i dessa åldersgrupperpå båda skolorna för att få del av elevernas upplevda norm angående deras syn påsvordomar och hur de tror att de använder dem. Resultatet visade på att de finnsskillnader inom de båda sociolekterna, men dessa var inte lika stora som de teorier vianvänt oss av menar att de ska vara. Detta kan bero på att samhället börjar bli merintegrerat. Vi kom även fram till at pojkar använder sig av svordomar till större del änvad flickor gör samt att de svär av olika anledningar. Även mellan skolorna fann viskillnader i könens anledningar till att svära. Vidare visade undersökningen på att deäldre eleverna som deltog använde sig mer av svordomar än de yngre. De äldre börjarsåledes komma in i en ny åldersgradering – ungdomsspråket – medan de yngrefortfarande talar ett barnspråk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)