Ledarskap i fritidshemmet : Ett utvecklingsinriktat arbete riktat med fokus på elevens ledarskap, inflytande och idéer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Författare: Fredrik Andersson; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med detta utvecklingsinriktade arbete var att utveckla elevernas ledarskap genom olika ledarskapsövningar, där eleverna fick planera upp en aktivitet som de sedan skulle leda för en annan elevgrupp. Elevernas kompetenser och idéer fick synas i planeringarna. I tidigare forskning har det framgått att inflytande och ledarskap utvecklar elevens självförtroende, kompetens, ansvarstagande och delaktighet, vilket vi även ville se en utveckling av i vår fritidsverksamhet. Efter att eleverna planerat sin aktivitet genomfördes aktiviteten efter utvald elevgrupp. Under aktivitetens gång skedde observationer från oss studenter. I vårt utvecklingsinriktade arbete använde vi oss av två olika dokumentationer. Observationer, som genomfördes under aktiviteterna och intervjuer, som genomfördes efter varje avslutad aktivitet. Resultatet visade att eleverna gärna hade genomfört en aktivitet igen om de hade fått möjlighet. Detta visade att deras självförtroende hade ökat. Genom att de fick planera och ta ansvar för aktiviteterna fick deras kompetenser, delaktighet och ansvarstagande synas i fritidsverksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)