Kritiska framgångsfaktorer för användarinvolvering i systemutvecklingsprojekt : En jämförande analys av två intervjuer och tre fallstudier

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan

Sammanfattning: Krönikor och artiklar tar ständigt upp misslyckade systemutvecklingsprojekt. Användarbehovet glömts bort och de nya IT-systemen skrotas för att de är oanvändbara. Genom att involvera användare i systemutvecklingsprojekt kan kvaliteten på IT-systemet öka och samtidigt öka användningen av IT-systemet.   Syftet med denna kandidatuppsats i informatik är att identifiera och beskriva de mest kritiska framgångsfaktorerna som bidrar till en lyckad användarinvolvering i systemutvecklingsprojekt.   Insamlingen av primärempiri består av två personliga intervjuer med en projektledare från en systemimplementatörsorganisation och två telefonintervjuer med en projektledare från en systemimplementatörsorganisation. Med hjälp av intervjuerna har jag kunnat identifiera flera olika framgångsfaktorer som berör framgångsrik användarinvolvering. Insamlad sekundärempiri består av tre fallstudier som berör användarinvolvering. Tillsammans skapas fem fallstudier och utifrån dem har jag kommit fram till tre kritiska framgångsfaktorer för lyckad användarinvolvering i systemutvecklingsprojekt:   Användarnöjdhet skapas genom företagsledningens och användarrepresentantens engagemang. Utan företagsledningens engagemang kan beslutsmandat saknas hos användarrepresentanten. Detta innebär att användarrepresentanten inte kan ta beslut i systemutvecklingsprocessen som kan leda till att systemutvecklingsprojektet står still.   Det framgår utifrån den jämförande analysen att kommunikation mellan användarrepresentanten och systemimplementatören är en kritisk framgångsfaktor. För att uppnå bra kommunikation krävs teknisk förståelse. Utan teknisk förståelse skapas svårigheter till kommunikation mellan användarrepresentanten och systemimplementatören, vilket gör det svårt för användarrepresentanten att bidra med användarbehov och krav på IT-systemet.   Vidare framgår det i analysen att acceptansen för IT-systemet är högre om det finns användarrepresentanter som är involverade i systemutvecklingen. Nyttan med acceptans underlättar implementeringen av IT-systemet och skapar bättre användarinvolvering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)