Den moderna musikens upphovsrättsliga skydd - Om digitaliseringens påverkan och gränsen mellan inspiration och plagiat i förhållande till musikaliska verk

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: Den här uppsatsen behandlar det upphovsrättsliga skyddet för musikaliska verk. Uppsatsen syftar till att utreda digitaliseringens påverkan av det upphovsrättsliga skyddet för musikaliska verk samt att utreda var gränsen går upphovsrättsligt mellan inspiration och plagiat i förhållande till musikaliska verk. Artister och musiker inspireras ständigt av varandra men det är inte självklart var gränsen mellan inspiration och plagiat går. Digitaliseringen har dessutom medfört helt nya skapandeförutsättningar och distributionssätt för musik. Frågor om huruvida det är tillåtet att använda fragment av befintlig musik genom s.k. sampling har såldes uppstått. Hela eller delar av musik omfattas av det upphovsrättsliga skyddet förutsatt att de uppfyller lagens krav på verk. Kravet på verk innebär en viss grad av originalitet. Kravet kan sägas vara ganska lågt ställt då även enkla och konventionella melodier har erkänts skydd. Ett visst sammanförande av de musikaliska elementen torde dock krävas för att det ska röra sig om ett upphovsrättsligt skyddat verk. Det kan dock konstateras att hela eller delar av musik även kan skyddas genom de närstående rättigheterna i inspelad form genom fonogrammet som sådant. Var gränsen går mellan inspiration och plagiat är svårt att säga. Rörande musikaliska verk har HD bara meddelat ett avgörande på området från 2002. På området för bildkonst har HD dock under 2017 introducerat verkets mening som ny bedömningsfaktor vid gränsdragningen. Vilket utfall verkets mening som bedömningsfaktor får på musikaliska verk går dock inte med säkerhet att säga. Vid sampling av musikaliska verk tas en del av en befintlig ljudinspelning, ibland enbart enstaka fragment, och används i ett nytt musikaliskt verk. Frågan om huruvida sampling innebär plagiat och omfattas av fonogramproducentens ensamrätt prövas just nu av EU-domstolen. Digitaliseringen har medfört att musik idag främst förmedlas i form av ljudupptagningar och sampling kan sägas utgöra en del av en kultur där det centrala är att skapa något nytt genom bearbetning av befintligt material. Det kan således ifrågasättas huruvida den upphovsrättsliga lagstiftningen i förhållande till musikaliska verk i tillräcklig utsträckning är anpassad till de skapandeförutsättningar och distributionssätt som råder för musik idag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)