En säker förändring : en studie om säkerhetsföretaget Niscayahs strategiimplementering

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: De senaste decennierna har det skett en ökning av antalet betydelsefulla och ibland även omfattande förändringar i företag och organisationer. Hos många företag får emellertid inte förändringsprocessen det fulla utslag i organisationen som ledningen tänkt sig. Strategiförändring är en process som ofta innehåller stora element av förändringsledning där det krävs en ansträngning för att lyckas med en strategiimplementering i verksamheten. Företaget Niscayah genomför i dagsläget en genomgripande förändring av sin strategi där de har gått från att vara ett produktorienterat företag till att börja fokusera sig mer på försäljning av tjänster och service. Syftet med uppsatsen var att undersöka på tre nivåer hur Niscayah genomför sin strategiimplementerig, som innebär en ökad fokusering på försäljning av tjänster och service, samt att utvärdera genomförandet. Förändringsprocessen kartläggs i uppsatsen genom användning av 7s-modellen där parametrarna strategi, struktur, system, gemensamma värderingar, kompetens, personal och stil utgjorde de kritiska faktorerna för en lyckad strategiimplementering. Genom kvalitativa intervjuer med medarbetare på chefsnivå, servicechefnivå och säljarnivå i Niscayah kunde företagets strategiimplementering förklaras och utvärderas. Det framkom att Niscayah har nått ut med sitt strategiska budskap på ett bra sätt. Strategiimplementeringen hindras dock genom brister i struktur och system där organisationsstrukturen motverkar samarbeten i organisationen och system inte har utvecklats för att stödja den nya strategin. Företagets styrka ligger i starka gemensamma värderingar. Vår utvärdering av Niscayah kan sammanfattas med att det har nått ut bra med sin nya strategi som består av ökat fokus på tjänster och service, men att det nu är viktigt att lägga fokus på de förbättringsområden som finns, exempelvis att kommunicera mer sidledes i organisationen, träna och utbilda i den nya säljrollen, utveckla system som stödjer den nya strategin och kan skapa mätbarhet samt motverka problemen i organisationsstrukturen genom att belöna samarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)